פרק מספר 25 מסדרה המתארת את הקמת Transition Town הראשונה בישראל בעיר גבעת שמואל, שמטרתה – 'בניית קהילה בעלת עמידות לאתגרים של שיא תפוקת הנפט, שינוי האקלים ובטחון האנרגיה'.
כל הכתוב הוא פרי דמיון, הקשר בין הכתוב לדמויות אמיתיות מקרי בהחלט.

שישי 6 באוגוסט 2010
10:05 מלון Square במרכז קופנהגן. הגבר בעל השפם ישב בפינת הלובי ומולל בעצבנות סיגריה. הגבר קילל בליבו את הדנים האלו שאוסרים לעשן כבר בכל מקום. אצלו בממלכה אין שטויות כאלה.
10:23 גבר בעל חזות בריטית נכנס בפתח המלון, מבט חטוף אחד הספיק לו לזהות את הגבר בעל השפם ולגשת אליו.
הבריטי: (בשקט ובמבטא בריטי כבד) "סאלם עליכום יוסוף"
יוסוף: "שלום גם לך ג'ורג' "
ג'ורג': "מתרגש?"
יוסוף: "אתה לא יודע כמה, כל הזמן אני מדמיין שמסתכלים עלי ועוד רגע יבואו לחסל אותי"
ג'ורג': "הבאת את המסמכים?"
יוסוף: "כן, כן, בטח. יש פה את כל הנתונים שבקשת החל משנת 1988"
טוב, אז האם פגישה של גבר ערבי עם גבר בריטי במלון 3 כוכבים במרכז קופנהגן היא התחלה של בדיחה?
ממש לא! הרגע הזה עומד לזעזע את העולם.
בעל השפם הוא יוסוף אבו נאצר, גאולוג נפט בכיר בן 63 מחברת הנפט הסעודית Aramco.
יוסוף: "תשמע, לא יכול לחיות יותר עם השקר הזה, הייתי חייב לעשות את הצעד הזה."
ג'ורג' הגיש ליוסוף מעטפה עם מסמכים, יוסוף עבר עליהם.
זה הזמן להגיד שג'ורג' (George Monbiot) הוא כתב הסביבה הבכיר בעיתון Guardian בריטי. למעשה ג'ורג' הוא מבכירי כתבי הסביבה בעולם בכלל.
ג'ורג': "יש כאן במעטפה את כל מסמכי הבקשה שלך למקלט מדיני בדנמרק, הצלחתי להעביר ולקבל אישור לכל התהליך. אתה תקבל גם הגנה מלאה וקצבת חודשית. המשפחה שלך במלון?"
יוסוף: "בטח, בטח. המוחברת' (שרותי המודיעין של סעודיה) מוצאים להורג כל מי שרק פותח את הפה, אותו ואת כל המשפחה שלו"
ג'ורג': "עד עכשיו רק העברת לי מסר כללי שיש לך משהו גדול לספר, וגם את זה בטח היה מסוכן בשבילך לתקשר אלי"
יוסוף: "כן, הייתי חייב להשתמש בשיטות מיוחדות בכדי ליצור איתך קשר. אז ככה, אני עובד כבר 37 שנים בחברת הנפט שלנו, עוד מהימים שהיה שיתוף פעולה עם האמריקאנים. ואז בשנת 1980 השלטון רכש 100% מהמניות של חברת הנפט, וגרש את כל האמריקאנים. בשנת 1988 הם שינו לחברה את השם ל-Aramco. באותו הזמן הם כבר היו 'חמים אש' על החברים האחרים באופ"ק שהגדילו את הנתונים של הרזרבות של הנפט. באופ"ק כל מדינה מקבלת מכסת ייצור לפי הצהרה על נתוני הרזרבות שלהם, כך שיש אינטרס לנפח את הנתונים. אני הייתי בצוות שהחליט בכמה להגדיל את הנתונים שלנו. לא האמנתי שיתנו לבחור צעיר, כמו שהייתי אז, לעסוק בדבר כזה. מה שכן, לקחו אותי לשיחה במוחברת', והסבירו לי בצורה ברורה שאם אני אפתח את הפה החוצה, אז הם יהרגו אותי מייד."
ג'ורג': "לפי מה בחרתם את המספר החדש לרזרבות של הנפט שלכם?"
יוסוף: "אתה לא תאמין! קבלנו הנחייה ל'סדר' מספר שיהיה גדול ממאתיים מיליארד חביות, אז נתנו לי לזרוק קוביות של השש-בש, יצא לי 6:4, אז ככה יצא שהכריזו על 264 מיליארד חביות של רזרבה"
ג'ורג': "ממש סיפור אלף לילה ולילה"
יוסוף: "מאז, בכל שנה היינו עושים הגרלה, אבל רק עם קובייה אחת, ומשחררים מספר בסביבות ה-260. השנה זה יצא 259."
ג'ורג': "ויש לך את כל זה מתועד במסמכים?"
יוסוף: "כן, כן, בטח. חוץ מזה הם משקרים כל הזמן על התפוקה של השדה Ghawar, הוא כבר כמה שנים בשיא, ורואים התחלה של דעיכה. וזה עוד בלי קשר לבקטריה הזו שכל העולם דיבר עליה לא מזמן."
ג'ורג': "מה בקשר לשדות החדשים?"
יוסוף: "בערבית אומרים 'כלאם פאדי', הכול דיבורים, אין שום סיכוי שנגדיל את התפוקה שלנו בשנים הקרובות"
ג'ורג': "אז אתה מבין מה זה אומר?"
יוסוף: "תאמין לי שאני יודע טוב מאוד, אחרת לא הייתי בא לכאן. זה אומר שאם ערב הסעודית לא מסוגלת להגדיל את התפוקה, אז כל האשליות שאנחנו נציל את העולם לא יקרו והעולם נכנס לזמן של Peak Oil"
ג'ורג': "אני חייב להחזיק את עצמי, זה הדבר העיתונאי החשוב ביותר שעשיתי בחיים, אנחנו צריכים לתכננן איך לפרסם את זה"
השניים המשיכו את השיחה והתכנונים לשחרור הסיפור המסעיר.

14:47 אתר האינטרנט של ג'ורג' מפרסם את הסיפור הבלעדי על עריקת הגיאולוג הסעודי, והנתונים שהבריח. הנתונים יהיו זמינים לביקורת ובייחוד זו של IEA.

15:00 הפרטים על הפרסום עברו כאש בשדה קוצים לכל אתרי האינטרנט ורשתות הטלביזיה. כל תחנות הטלביזיה העוסקות בחדשות פתחו בגל שידורים מתמשך. אתרי אינטרנט מרכזיים קרסו. תחת אבטחה משטרתית כבדה בוצע ראיון ראשון ברשת CNN עם יוסוף שפרט את כל הסיפור. הביטוי 'Peak Oil' היה מרוח לכל רוחב המסך באדום בוהק.

16:30 המסחר בנפט נפתח בהיסטריה, והנפט זינק לערך של 168$ לחבית, שיא כל הזמנים. באופן מפתיע, לא הגיע הכחשה סעודית לסיפור, מה שחיזק את התחושה שהסיפור אמיתי.

שבת 7 באוגוסט
9:30 ירדתי לזרוק את הזבל. פגשתי את יחזקאל. יחזקאל הוא פנסיונר שתורם הרבה מאוד לתחזוקה של הבניין. הוא אמנם לא בוועד, אך כולם יודעים שהוא מנהל את העניינים אצלנו, ממש 'מנכ"ל הבניין'.
חשבתי לנצל את ההזדמנות ולשווק את הרעיון של שינוי הצמחייה בבניין.
אמיר: "בוקר טוב יחזקאל. אם יש לך כמה דקות, אני רוצה לדבר איתך על הצמחייה בבניין."
יחזקאל: "מה, אתה לא אוהב את העץ זית החדש ששמנו?, דווקא עלה הרבה כסף."
אמיר: "לא, אין לי בעיה בקשר לעץ הזית, אני דווקא אוהב עצי זית. אנחנו כמה דיירים שמנסים לבנות קבוצה כזו שנקראת Transition.."
יחזקאל: "אתם אלו ששמתם בזמנו את המודעה על הקרנת סרט? אז מה העניין?"
אמיר: "אני לא נכנס עכשיו לכל הסיפור של הקבוצה, אני רוצה להתמקד בהצעות לחסכון במים ולכך שיהיה יותר צל בחזית"
עברתי עם יחזקאל מסביב לבניין, הסברתי לו כיצד הגדר החיה יכולה לתת הצללה אם רק נשנה את הגיזום, איך שיחים נוספים גם כן יתנו הצללה אם יפסיקו לגזום אותם למשך תקופה, כיצד הדשא בחזית מבזבז המון מים, ועוד שאר הרעיונות שהצגתי לקבוצה.
יחזקאל: "אני לא מוכן לקבל את הרעיונות האלה, אתה רוצה שהצמחים יגדלו פרא, אני לא מוכן בשום אופן לקבל את זה! אני רוצה שהגינה תהיה מסודרת! אם הייתי רוצה טיבעי הייתי עובר לגור בטבע, כאן זה עיר והכול צריך להיות כאן מסודר, וכן, גם צריך דשא בכיכרות עם פרחי עונה, לא איזה צמחים של מדבר, אנחנו לא רוצים לחיות כמו ה'שכנים' שלנו.."
האמת, לא ידעתי מה להגיב.. מה, אני אסביר לו על פרמקלצ'ר? לא נראה היה שיש סיכוי.
יחזקאל: "טוב, שאלו יהיו הצרות שלנו, אני לא מוכן לשנות את הגינה שהשקעתי כל כך הרבה שעות בלעצב אותה עם הגנן. ואין לנו בעיה של מים, המדינה צריכה להמשיך להתפיל וזהו. אז תסלח לי, אני חייב להמשיך את היום שלי."
עליתי מיואש לגמרי חזרה לדירה. יש כל כך הרבה מכשולים שצריך לעבור. אפילו לשנות גיזום של שיח אחד מסכן, שייתן קצת צל זה 'קריעת ים סוף'."

שני 9 באוגוסט 2010
18:00 מניית חברת הרכב GM קרסה לשער של 0.34$. ציבור המשקיעים הביעה אי אמון מוחלט ביכולתה של יצרנית 'זוללי הדלק' לשרוד בעידן Peak Oil.

שני 23 באוגוסט 2010
20:30 התכנסנו אצלי בדירה.
הגיעו – משה, עמית, עומרי (בעלה של דלית), אורן ואורנה.
אמיר: "ערב טוב לכולם. בטח שמעתם את החדשות על הגיאולוג הסעודי שערק לדנמרק."
אורן: "לא מפסיקים לדבר על זה בחדשות. המגישים מדברים על ‘Peak Oil’ כאילו הם כבר שנים עוסקים בזה. "
עומרי: "אמיר, אני חייב להגיד שצדקת בכל הרעיון של Transition, אני מודה שבהתחלה הייתי ספקן בנושא, אבל עכשיו ברור לי עד כמה ההתארגנות שלנו חשובה. אני מתכוון להשקיע הרבה יותר זמן בפעילות."
עדכנתי על השיחה עם 'מנכ"ל הבניין'.
עומרי: "היום ברור שחייבים ללכת על שינוי הצמחייה, זה גם ישמש כפרסומת לפעילות שלנו, כך שאנשים יעצרו וישאלו מה אנחנו עושים. אני מציע שנצא לקמפיין בבניין, נשכנע מספיק דיירים ואז יהיה לנו רוב להעביר החלטה באסיפת דיירים. אני לוקח על עצמי לארגן את הקמפיין ולחלק את העבודה"
משה: "אני רוצה לעבור לעניין של שיתוף המידע באינטרנט. בהתחלה חשבנו על אתר WIKI, אבל מצאתי רעיון אחר שהוא פי 100 יותר טוב. יש אתר בשם Myhood, שמתאים בול לבניה של קהילה כמו שלנו. כל משתמש מכניס את הכתובת שלו ואז רואים אותו על מפה. אחר כך ניתן לפתוח קהילה ולראות את המיקום של כולם על המפה. יש עוד הרבה דברים אחרים שאפשר לעשות באתר. אני לוקח על עצמי לדאוג שכולם ירשמו ולפתוח לנו קהילה. אני גם אעביר הדרכה לקבוצות החדשות ולקבוצה של בית הכנסת."
בשלב זה הצטרף אלינו הבחור מבניין 34 שדיבר איתי על שבילי האופניים. הבחור סיפר שהקבוצה שלו (שיש בה מתכנן ערים) הכינה מסמך מפורט של שבילי הליכה ואופניים בעיר, הם הספיקו להציג את התוכנית לראש העיר.
בחור מבניין 34: "אתם לא מאמינים, קבלתי אתמול טלפון מראש העיר שביקש שנבוא להציג את התוכנית בעירייה. הוא יזמן ישיבה משותפת של וועדות התחבורה והסביבה בעיר, ואנחנו נציג את התוכנית. http://www.peakoil.org.il/articles/transition/transition-25הסיבה שיש גם אנשי סביבה היא שחלק חשוב בתוכנית זה שתילת עצים לאורך השבילים, ולצורך זה צריך את מחלקת שפ"ע. ראש העיר אמר שבעקבות ההתפתחות בקשר לנפט, הוא לוקח את פרויקט השבילים באופן אישי ויפקח על כל שלב."
פרצנו בשטף מחיאות כפיים סוערות לבחור, כולל כמה צ'פחות ידידותיות.
סיימנו את הערב באבטיחים וגבינה בולגרית שעמית הביא.
למה כולנו צריכים זעזוע עולמי בכדי להתחיל לפעול כמו שצריך?