שיא תפוקת הנפט עכשיו גם בפייסבוק

אתר "שיא תפוקת הנפט" פתח קבוצת פייסבוק.
לכניסה לקבוצה.
יש צורך להיות רשום באתר פייסבוק בכדי להכנס לקבוצה.

השאר תגובה עוד...

תקציר אפריל 2010

הנפט הוא לכל הדעות משאב מתכלה, אך לרוב עוסקים בשאלה "מתי הנפט יגמר", במקום לדון בתפוקת הנפט שהיא הנתון החשוב לכלכלת העולם. תפוקת באר נפט מתנהגת בדומה לעקומת פעמון, ובאותו האופן, התפוקה העולמית של נפט תתנהג כמו עקומת פעמון, כלומר תגדל עד נקודת זמן מסוימת, תנוע סביב ערך קבוע למשך מספר שנים (פלטו) ואז תכנס לתהליך דעיכה.
הכלכלה העולמית שואפת לצמוח כל הזמן, ועקב כך נדרשת תפוקה עולה כל שנה של נפט, כך שדי בכניסת התפוקה לשלב הפלטו בכדי לגרום לכך שהביקוש יגבר על התפוקה ועקב כך מחיר הנפט יעלה. עקב חשיבותו הרבה של הנפט לכלכלה העולמית, רבים מאמינים שבמחיר שמעל 100 דולר לחבית (ואולי אף פחות) הכלכלה העולמית לא תוכל לצמוח, כך שבמקרה כזה לא ניתן להוריד את רמות החוב הגבוהות בהן נמצאות הכלכלות המובילות בעולם.
הסוכנויות החשובות שעוקבות אחר נתוני תפוקת הנפט בעולם (IEA,EIA) מחלקות בחלוקה גסה את סוגי הנפט לשתי קבוצות:
Conventional – מכונה גם Crude. זהו הנפט הנוזלי הזול להפקה שמגיע לרוב ממקור יבשתי שקל לתחזק, ושמהווה עדיין את המרכיב המרכזי בתפוקת הדלקים הנוזליים בעולם.
Unconventional – כל שאר הדלקים הנוזליים ממקורות שונים שאינם Conventional.
הנפט הקונבנציונלי הוא החשוב ביותר לכלכלת העולם עקב מחיר הפקתו הנמוך יחסית.
בחינה של נתוני תפוקת הנפט הגולמי משנת 2002 ועד היום (על פי הגרף המצורף שמקורו בסוכנות האנרגיה של ארצות הברית – EIA) מראה את העובדות הבאות:
1) תפוקת הנפט הגולמי הגיע לשיא בתחילת שנת 2005 ומאז לא עלתה, כלומר נכנסה לשלב הפלטו.
2) התפוקה עלתה קלות באמצע שנת 2008 כאשר מחירי הנפט הגיעו לערך של 147 דולר לחבית, ואפשרו מכירת נפט גולמי מאיכות ירודה שקשה לזקק אותו.
3) בסוף שנת 2009 (הגרף חסר את הערכים של תחילת 2010) ערכי התפוקה חזרו כמעט לרמות שלפני המשבר של שנת 2008.
4) השינויים בערכי התפוקה הינם קטנים מאוד, אך עקב ביקוש קשיח והשפעות המסחר בחוזים עתידיים, נגרמו כפי שידוע תנודות חריפות במחיר.

גם נתוני התפוקה של סך כל הדלקים הנוזליים מראים שחזרנו לרמות של שנת 2008 (על פי נתוני IEA).
עלייה קטנה נוספת בביקוש עלולה על כן להחזיר אותו לעלייה בלתי נשלטת במחיר וחצייה של סף 100 דולר לחבית ולחזרה למיתון.
ארגון אופ"ק הצליח לשמר במשך מספר חודשים את מחיר הנפט ברצועה של 70-80 דולר לחבית, אך בתחילת אפריל חלה חציה של סף 85 דולר לחבית. מוקדם עדיין לקבוע האם אנחנו בתחילתו של גל חדש של עליות מחירים, אך מומלץ להמשיך ולעקוב אחרי נתוני התפוקה ורמות המחיר.

נכתב על ידי אמיר כרמל

השאר תגובה עוד...

התחלה של התפכחות בעולם

בחודש האחרון יש גל של ארועים בהם גופים רשמיים וחשובים החלו לעסוק באפשרות של הגעה לשיא תפוקת הנפט בזמן הקרוב.
על פי הגרפים, אנחנו יודעים שהתפוקה העולמית של נפט גולמי נכנסה לפלטו החל מתחילת שנת 2005, כך שברור שאנחנו כבר עכשיו בשיא תפוקת הנפט, אך עדיפה התפכחות עכשיו מאשר לעולם לא.
Chris Nelder באתר Energy & Capital ערך סיכום מעולה של ההתרחשויות של החודשיים האחרונים.
לכתבה


סוגיית הנפט: שם קוד אפוקליפסה

נדב איל פרסם כתבה בעיתון מעריב על נושא שיא תפוקת הנפט.
הכתבה מסקרת באופן יוצא דופן את ההתפתחויות בנושא 'שיא תפוקת הנפט', בדגש על פרסומים והתבטאויות של גורמים חשובים ומוסמכים, כך שהנושא כבר אינו נחלתם של "היפים זקנים" כפי שנדב מתאר.
יתכן שפרסום של עוד כמה כתבות כאלו בעיתונים החשובים יתניע תהליך של התפכחות בציבור ובהנהגה בישראל.

לכתבה


הדוח לחודש מרס 2010 של EIA

סוכנות האנרגיה של ארצות הברית (EIA) פרסמה את הדוח החודשי שלה עבור מרס 2010.
נתון חשוב ומעניין בתוך הדוח הוא גרף תפוקת הנפט הגולמי, אולם הגרף לא מוצג בצורה ברורה בדוח. יש צורך בעיבוד מסוים של הנתונים בכדי להציג אותם כגרף ברור.
כחלק מהדוח ניתן לקבל טבלאות Excel עם הנתונים הגולמיים בכתובת הזו.
אני בחרתי בפורמט CSV של הטבלה המכונה "Persian Gulf Nations, Non-OPEC, and World". שם הקובץ הוא MER_T11_01B.csv . בעזרת עיבוד יצרתי את גרף התפוקה העולמית לשנים 2002 עד 2009. הנתון האחרון הוא של דצמבר 2009. עיון בגרף מראה שתפוקת הנפט הגולמי לא עלתה מאז תחילת שנת 2005, פרט בחריגה קלה באמצע שנת 2008. לדעתי הגרף מראה באופן ברור שאנחנו כבר בשיא התפוקה של הנפט הגולמי שהוא הזול להפקה. אני רואה חשיבות בהצגת הגרף הזה בפני כמה שיותר אנשים.
נקודה מעניית נוספת היא המרווח הקטן שנשאר כיום לתפוקה לחזור לרמות השיא שלפני המשבר, מה גם שהדוח אינו כולל את שלושת החודשים הראשונים של שנת 2010 שבהם הכלכלה העולמית המשיכה בתהליך היציאה מהמשבר.

נכתב על ידי אמיר כרמל

השאר תגובה עוד...

האם הממשל בארצות הברית מכיר במציאות?

עד היום הממשל בארצות הברית הציג את הגישה האופטימית ביותר לגבי עתיד תפוקת הנפט בעולם. דיווחנו כאן באתר כיצד ארגון האנרגיה הבינלאומי (IEA) הנמיך את תחזיות התפוקה שלו, כאשר השינוי הגדול היה בדוח WEO2008.
בראיון לעיתון הצרפתי LeMond מומחה שווקי הנפט של ממשל אובמה Glen Sweetnam הציג את האפשרות שתפוקת הנפט העולמית תחל לרדת בין השנים 2011-2015. האמירה הזו לא הוזכרה בעיתונות הרשמית בארצות הברית וכמובן שלא בישראל.
נזכיר שתפוקת הנפט הגולמי לא עלתה מאז סוף שנת 2004.
מכון Post Carbon פרסם קריאה לממשל בארצות הברית לחשוף לציבור את המידע שעומד מאחורי הטענה שהוצגה בראיון.

השאר תגובה עוד...

שיא תפוקת הנפט בעיתון אפוקטיימס

נושא "שיא תפוקת הנפט" זוכה להתייחסות דלה מאוד בעיתונות בארץ, כאשר אף עיתון לא לקח על עצמו את המשימה להסביר באופן ברור את הנושא והשלכותיו.
העיתון הראשון שהסכים לשתף פעולה עם האתר, ולהקדיש סדרה של 3 כתבות לנושא הוא אפוקטיימס.

לכתבה מספר 1
לכתבה מספר 2
לכתבה מספר 3


כולנו מדוף — הכלכלה המודרנית כתרמית פונזי

בתרמית פירמידה כולם נהנים מהמחזור של המערכת עד שנגמרים המקורות והמשאבים, והפריירים שעוד מושקעים מפסידים את הכל…. החברה המודרנית גם נהנת ממין תרמית פירמידה במובן הזה שהאושר מבוסס על המשך ניצול משאבים מוגבלים.

http://chronicle.com/article/We-Are-All-Madoffs/48182/?sid=at

השאר תגובה עוד...

לישראל הכלכלה הפגיעה בעולם לזינוק חד במחירי הנפט

ה"אינסיידר": ישראל מייבאת 43.5 חביות נפט ביום לאלף נפש – יותר מכל מדינה אחרת; במקום השני – יפן. הכתבה מצותת ב- The Marker.

מקור הידיעה נמצאת ב-Business Insider, תחת הכותרת:

15 Countries That Will Get Creamed In An Oil Spike

השאר תגובה עוד...

יד ימין חוסכת נפט ויד שמאל שופכת אותו

אבל התפעלותי נקטעה כמה דקות אחרי זה, כשקראתי על הכוונה להוציא 50 מיליארד שקלים על כבישים חדשים בתוכנית "נתיבי ישראל".
יד ימין של הממשלה מנסה לחסוך בנפט, בזמן שיד שמאלה סוללת לנו את הדרכים לשרוף עוד יותר נפט ממה שאנחנו שורפים היום…
נקודה למחשבה לצוות המנכ"לים הבינמשרדי:
הקטנת התלות בנפט לא חייבת לעלות לנו הרבה כסף, אלא להפך: היא יכולה לעזור לחסוך הוצאות בתחומים רבים. והתחום הראשון לחסוך בו הוא למנוע סלילת כבישים חדשים ובמקום זאת להשקיע בשיפור התחבורה הציבורית והנגישות לחסרי רכב. כל מכונית פרטית שלא עולה על הכביש (כי בעליה בחר להשתמש בתחבורה ציבורית במקום לרכוש מכונית) חוסכת לכולנו בסיכון לתאונות דרכים, בבניית מקומות חניה, בזיהום אוויר ובבעיות הבריאות שהוא גורם, וכמובן בתלות בנפט ובהוצאות על סלילת כבישים ותחזוקתם.

זכויות שמורות © 1996-2010 שיא תפוקת הנפט - Peak Oil Israel.
שיא תפוקת הנפט – Peak Oil Israel ביצוע שינוי תבנית ע"י היידה - קידום ובניית אתרים css.php